معجزه تصاویر ذهنی

 اصولا اعمال و رفتار هر انساني نشان دهنده ميزان شناخت دروني او مي باشد. گوهر بسيار گران قيمت و گنجينه پنهاني درون خويش را بايد بشناسيم و بهره لازم را از آن دريافت کنيم و با تفکرات و باورهاي مثبت نيروي نيل به پيروزي و موفقيت را براي خود فراهم نماييم نه اين که زمام اختيار را به دست افکار منفي خويش و يا تلقينات مخرب ديگران بسپاريم و در قعر جهنمي از آتش اضطراب، نگراني و حقارت فرورويم.

 زندگي ما انسانها مجموعه پيچيده اي از افکار، اهداف، اميال و آرزوها، استعدادها و تواناييها، عواطف و احساسات، واکنش ها و رفتارها و بالاخره نقاط ضعف و قوتي است که شناخت و هدايت آنها گام بسيار مهمي در نيل به سلامت جسماني، رواني و اجتماعي محسوب مي شود.

ما انسانها معمولا فرض ها و تصورات محدودکننده اي نسبت به توانايي هاي خود در ذهن ايجاد مي کنيم و همين امر موجب مي شود که به حوادث و شرايط مختلف زندگي و ديگران اجازه دهيم براي ما تعيين تکليف کنند که چگونه زندگي کنيم، به چه هدفي برسيم، چه موقع خوشحال شويم و چه طور از زندگي لذت ببريم.

علت اصلي مشکلات ما در زندگي، داشتن تصوير ذهني منفي و ناديده گرفتن خوبي ها و توانايي هاي ذاتي و دروني ماست.

 انجام خودارزيابي هاي حقيرانه بر پايه ي ذهن بسته و متعصب، دارا بودن عقايد کاذب و غيرواقعي و همچنين معطوف نمودن افکار بر عيوب و نواقص خود و ديگران، قدرت بروز هرگونه واکنش مناسب را در وضعيت هاي مختلف زندگي از ما سلب و توانايي هاي ما را محدود خواهد نمود.

تصوير ذهني منفي و عزت نفس پايين ، به شکل هاي مختلفي در زندگي واقعي افراد ظاهر مي شوند. اين امر مي تواند انسان را به سمت افسردگي، اعتياد، انحرافات جنسي، شکست هاي تحصيلي، شغلي، خانوادگي و غيره بکشاند و اميد به زندگي را به طور کامل از انسان گرفته و گاهي او را به سمت خودکشي بکشاند.

اساس شکل گيري و حفظ سلامت آدمي ، عزت نفس و ارزش قائل شدن براي خويشتن مي باشد و مفاهيمي چون اعتماد به نفس، عزت نفس و تصوير ذهني مثبت ، جزء کليدهاي اصلي حل و فصل مشکلات زندگي انسانها محسوب مي شوند. هرکسي اگر بخواهد ، مي تواند با شکل دهي يک خودانگاره مثبت و سالم بر سطح عزت نفس خويش بيفزايد و زندگي سالم و موفقي را براي خويشتن رقم بزند.

اگر داراي رفتار يا عادات نامناسبي هستيد ، مي توانيد با قدرت تصوير ذهني مثبت و کسب اعتماد به نفس، بر تمام اين شرايط ناهنجار فايق آمده و عادات خويش را بهبود بخشيد
 تصوير ذهني نقش بسيار مهمي در شکل دهي رفتار و احساسات ما دارد به طوري که دارا بودن يک تصوير ذهني مثبت از خويشتن، انگيزه بالايي را در ما به وجود مي آورد تا بتوانيم قله هاي موفقيت را يکي پس از ديگري در زندگي فتح کنيم.

تصويرسازي ذهني سالم و مثبت، درون مان را از شور و شوق و اشتياق لبريز ساخته و احساس خوشبختي، تندرستي و آرامش را در ما زنده مي کند. در حالي که شکل گيري منفي و غيرواقعي تصاوير ذهني ، وجود ما را آکنده از احساس شکست، بدبختي، بيماري و بيچارگي خواهد نمود و رهايي از آنها نيز جز با جايگزيني تصاوير سالم و مثبت در ذهن امکان پذير نخواهد بود.

 مهمترين عامل سلامت و سعادت خانواده ها در درون خود آنهاست همان گونه که بزرگترين عامل فروپاشي آن نيز در درون خودشان است و آن هم چيزي به جز خودانگاره و تصوير ذهني اعضاي آن نيست.

خانواده سنگ زير بناي اجتماع است و اگر خانواده ها سالم، پايدار و متعالي باشند ، مي توان به داشتن جامعه اي سالم و موفق اميدوار بود. تصوير ذهني ، همان ايده و تصور منحصر به فرد و کاملا اختصاصي شما از هويت، توانايي ها، ارزش ها و ساير موارد مربوط به خويشتن و همچنين رسيدن به پاسخ اين پرسش که من چه احساسي نسبت به خودم دارم، است.

خودانگاره افراد بيان کننده طرز تلقي، تفکر و نگرش آنها از خودشان و نحوه معرفي خود به ديگران مي باشد. عزت نفس نيز موضوعي ديگر است که بسيار وسيع و پيچيده و يکي از محورهاي اصلي مباحث روان شناسي است.

عزت نفس عبارتست از احساس ارزشمند بودن. اين احساس از مجموعه هزاران برداشت و خودارزيابي هايي که از خود انجام مي دهيد، شکل مي گيرد. به عبارت ديگر از نوع تصوير ذهني شما نشات مي گيرد. اگر از خودانگاره مثبت و سالمي برخوردار باشيد، احساس خوشايند و ارزشمند بودن نسبت به خود در درونتان به وجود مي آيد که نشان دهنده عزت نفس بالاي شما خواهد بود ؛ در حالي که برعکس، برخورداري از يک خودانگاره منفي ايجادکننده احساس ناخوشايند و حقيرانه نسبت به خود و عزت نفس پايين در درون شماست.

 


تصوير ذهني ، بذر عمل است و اعمال، ظهور تصاوير ذهني. هر فرد اعمال و رفتار او را شکل مي دهد و از طرفي عملکرد فردي و اجتماعي او نيز تاثير فراواني بر شکل دهي تکلم دروني و تصوير ذهني اش خواهد گذاشت. اين امر زندگي افراد را در يک چرخه مثبت و يا منفي قرار خواهد داد که در نهايت موفقيت يا شکست را براي آنها به ارمغان خواهد آورد. رفتار و کردار انسانها، جامه عمل پوشاندن به تصوير ذهني آنهاست.

اگر فردي داراي تصوير ذهني مثبت باشد، اطمينان خاصي در فکر و عملش مشاهده مي شود در حالي که دارا بودن تصوير ذهني منفي، آن فرد را به موجودي ناتوان و وابسته تبديل خواهد نمود.

خودانگاره محدودشده، اعمال و رفتار فرد را محدود خواهد کرد. هسته مرکزي شکل گيري تصوير ذهني، نوع ديد و بينش انسان نسبت به خود و همچنين نوع ارتباط او با دنياي پيرامونش مي باشد. نوع تصوير ذهني و ميزان عزت نفس به ارزيابي افراد از وضعيت شخصي خود و همچنين گروه هايي که به آن تعلق دارند بستگي دارد و تحت تاثير قالب شغلي و طبقه اجتماعي نيز قرار مي گيرد.

زندگي در دستان خود ماست. هريک از ما مي توانيم با وجود تمام شرايط منفي و نامساعد پيراموني ، طرحي مثبت از خود و زندگي مان در ذهن خلق کنيم ، بهشتي زيبا بيافرينيم و وارد آن شويم.

                


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 18 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 155
بازدید هفته : 250
بازدید ماه : 1354
بازدید کل : 112332
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)